Avgastempgivare TYP K
Denna avgastempgivare är den bästa vi i Sävar kört med, den håller flera år om den är riktigt monterad och är mycket stryktålig och pålitlig (till skillnad från en smalbandslamda som ofta går sönder på lite vildare bilar).
Fördelar och nackdelar med olika avgas analyseringssystem!
Lambdasonder av smalbands typ (0-1000mv) har som namnet säger ett smalt mätområde som mest lämpar sig på bilar med snälla kammar och vid justeringar nära lamda 14.7:1 (lansvägs körning mellan 50-120km/t). Vid feta blandningar påverkas den mycket av avgastempen. Fördelarna med en smalbandslambda är ett hyfsat pris på och att den är mycket snabb.
Lambdasond av bredbandstyp har ett betydligt bredare mätområde och är på många men inte alla punkter bättre än både avgastemp och vanlig smalbandslamda, En nackdel är att den inte alltid är så exakt på vassa race motorer.
Avgastempmätning är här ett klart vettigt alternativ vid injustering av alla typer av motorer, den är inte mest exakt (speciellt vid låg last då den kan kombineras med en smalbandslamda) men den är bäst när det gäller full gas speciellt med lite vassare kammar då man direkt ser hur nära .gränsen. man är.
Nackdelen med den är att avgas tempen är påverkad av tändinställningen. Tempen blir högre ju närmare tändpunkten hamnar avgasöppningen. En stor fördel är priset som är från ca 700kr för en enklare mätare med givare. Man kan också köra med två givare (en vid toppen och en i kollektorn före turbon) med ett mät instrument med temperatur differens mätning (ca 700kr) och då ser man om man har lämplig tändning/överlap.
Monteringsråd och tips!
Givaren monteras på grenröret så nära toppen som möjligt (ca 20mm) med ett
instick i grenröret på 2.8-3.2 mm.
OBS! detta är mycket
viktigt både för givarens livslängd och för att temperaturerna ska vara
jämförbara mellan olika bilar.
För att skarva kabeln som följer med givaren kan man använda någon typ av
kontaktdon som pressas fast på kablen. Hälst bör K kontakter
användas.(BILD)Dessa kan man köpa i samband med givaren. Kostar ca 70kr/st.
Lödning av kontakterna bör undvikas eftersom mätresultatet kan då missvisa.
Här är några ca temperaturer som man kan ha som grund när man grov justerar.
Belastning | Hastighet | Avgastemp |
Tomgång | - | 350-500 |
Landsväg | 40-70km/h | 550-700 |
Landsväg | 80-140km/h | 650-900 |
Fullgas | - | 750-MAX 860 |
Tekniska fakta
Sensor typ | K |
Längd sensor | 100mm |
Längd totalt | 150mm |
Diameter sensor | 1,5mm |
Material | 310 stainless steel |
Tempratur område | -40 till 1100C |
Gäng | M8 x 1.0mm |
Lite olika installationer från oss i Sävar
Eric Wiklunds B20:
Jens Gustavssons B20:
Ulfs Renault Gordini: